Правильна критика: як оцінювати роботу інших людей, щоб не звучати образливо

Здавалося б, що може бути простіше, ніж критикувати? Лаяти, знаходити погане, перебільшувати і розносити в пух і прах. Однак значення слова «критика» набагато ширше - проаналізувати, знайти протиріччя, досліджувати предмет обговорення і допомогти іншим Зробити роботу краще. У такому ключі висловлювати свої претензії набагато складніше.

Кожному з нас час від часу доводиться оцінювати роботу колег або давати зворотний зв'язок своїм друзям. Важливо розуміти, що критика - не інструмент зняття стресу і не спосіб порадувати своє «я». Це обґрунтовані зауваження, мета яких - по-справжньому допомогти іншій людині. Ретельно зважені слова не травмують, допомагають виправити проблему і сприяють оперативній роботі над помилками.

Ми підготували для вас десять практичних порад, як правильно давати зворотний зв'язок іншим людям і не ображати їх при цьому.
Ознаки конструктивної критики

Про хорошу критику легко дізнатися за такими ознаками:

1. Шанобливе ставлення. Критикує враховує працю, вкладену у створення об'єкта критики, зусилля під час досягнення мети, а також результати праці іншої людини.

2. Рівне ставлення. Критикує висловлюється з позиції рівного партнера, співчутлива за загальний результат.

3. Мотивуючі слова. Гарна критика підстьобує до дій, мотивує поліпшити свої досягнення, йти назустріч змінам.

4. Не ранить самооцінку. Донести будь-яку думку можна без образливих слів і зневажливих формулювань. Хороший співрозмовник не впливає на чужу самооцінку.

5. Розвиваюча. Грамотно озвучена критика нерідко може стати причиною осяяння, і в ній можуть бути закладені підказки, як діяти далі для поліпшення результатів.

6. Адекватне поведінку. Під час конструктивної критики людина, яка дає зворотний зв'язок, прислухається до співрозмовника без внутрішнього опору, розлади і бажання демотивувати.

 
Вчимося критикувати правильно

1. Почніть критику з похвали
Обов'язково знайдіть в предметі критики те, що можна похвалити, і докладно опишіть, чому воно гідно схвалення і чому цінно, як для самого виконавця, так і для загального процесу. Це має, тому постарайтеся виділити якомога більше позитивних деталей, навіть якщо в цілому у вас є безліч претензій до предмету критики.

2. Абстрагуйтеся від особистих негативних емоцій до предмету критики і свого внутрішнього стану на момент бесіди
Під їх впливом вам буде складно підібрати коректні і не ранять формулювання. Уявіть, що всю злість або невдоволення ви відкладаєте на деякий час. Можна зробити паузу, відправитися на невелику прогулянку, якщо негативі емоції переповнюють вас. Повертайтеся до бесіди, коли відчуєте, що спокійні. Завдяки цьому ваші слова будуть звучати більш об'єктивно і не викличуть у співрозмовника бажання захищатися.

3. Будьте доброзичливі
У письмовій або усній критиці використовуйте всі можливості, щоб показати людині, що ви лояльні до нього. При розмові тет-а-тет це зробити дещо простіше і швидше - досить теплих усмішок і відкритих жестів.

4. Використовуйте «я» замість «ви»
Співрозмовник буде до вас більш розташований в бесіді, якщо замість слів «ви не праві / ви все допустили помилку» застосувати формулювання «я не згоден / я бачу тут кілька пунктів для обговорення /« мене дуже засмутить, якщо .... ». Так ви міняєте фокус уваги співрозмовника, він перестає захищатися і готовий проявляти відкриту позицію. Людина розуміє, що його не сварять, а лише діляться своїми емоціями і відчуттями. Завдяки цьому він спокійно реагує на пропозиції що-небудь змінити.

5. Будьте уважні до деталей
Висловлюючи зауваження, будьте гранично точні. Чим зрозуміліше ваші претензії, і точніше ви говорите, що потрібно виправити, тим легше сприймаються слова, і людина не відчуває повну марність своїх зусиль.

6. Не акцентуйте увагу на людину
Критикуючи, не переходьте на особистості. Правильніше зосереджуватися на поведінці, внаслідок або продукті. Інакше співрозмовник закриється, наповниться почуттям власної неповноцінності і відмовиться діяти.

7. Приміряйте «шкуру» іншого
Перед тим, як висловитися, подумайте про зроблене з точки зору людини-автора, з якими труднощами він стикався, які ресурси були в наявності, ніж довелося пожертвувати і т.д. Адже з особистої позиції ви бачите ситуацію інакше. Тому, щоб зрозуміти, як і що сталося, щоб знайти правильні формулювання, поставте себе на місце іншого.

8. Не висловлюйте все відразу
Людям складно довго прислухатися до зауважень. Тому виберіть кілька найважливіших пунктів і висловіться по ним. Інші зауваження можна озвучити в подальшому діалог, якщо він звужується, або через час.

9. Пропонуйте рішення
Якщо ви хочете отримати потрібний результат, то вам доведеться озвучити кілька рішень щодо предмета критики. Нехай це буде навіть дуже сире пропозицію. Співрозмовник переконається, що ви не просто безпідставно критикуєте, а й розбираєтеся в предметі критики, а також зможе побачити шляхи вирішення і відразу ж їх реалізувати.

10. Закінчуйте на позитивній ноті
Це створить відчуття позитивної розмови в цілому, згладить враження від почутого в середині бесіди. Постарайтеся щиро і детально похвалити співрозмовника.

http://hrsovet.rabota.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад