Попався!: 5 хитрих прийомів роботодавців на співбесіді

У людини, яка вже не раз проходила співбесіди, є завчені фрази або сформований образ, яким вона активно користується при працевлаштуванні. На жаль, досить часто все це не збігається з реальною особистістю.
Знаючи про це, досвідчені HR-и використовують різні прийоми, щоб виявити справжню сутність людини або навіть вивести її на чисту воду, викривши в брехні. Наш експерт - рекрутер Львівської консалтингової групи Оксана Абраменко розповідає про найпопулярніші хитрощі при підборі персоналу.
1. Розкажіть про себе
За словами експерта, нерідко, щоб претендент розкрився у всій красі, зовсім не потрібно нічого вигадувати. Досить попросити людину розповісти про себе, і поки він буде відповідати на питання, - жодним чином не направляти його монолог, не обмежувати, не перебивати його і не задавати ніяких питань. Загалом, дати виговоритися. Нерідко те, що і як людина розповідає про себе, - говорить саме за себе.
Схожий прийом - спеціальні паузи. Нерідко отримавши відповідь на питання, HR-фахівець нічого не говорить, а продовжує мовчки доброзичливо дивитися на шукача. Чого він чекає у відповідь? В ідеалі - кандидат повинен або витримати паузу, або самостійно задати питання, чи потрібно, наприклад, уточнити інформацію.
На практиці все виглядає не так оптимістично. Те, чим іноді шукачі намагаються заповнити паузу, перекреслює все хороше враження про них. Наприклад, вони починають видавати інсайдерську інформацію про свою компанію, розповідати недоречні факти про себе не чи просто нести нісенітницю.
2. Зобразити нерозуміння
Щоб оцінити, наскільки шукач розбирається в тому, чим займається, - HR-и спеціально зображують нерозуміння і просять людину пояснити той чи інший процес/завдання в її роботі («вибачте, я не фахівець у даній сфері, можете на пальцях пояснити, як все-таки ви це робите?»). Як правило, така реакція може слідувати за питанням про обов'язки, які виконувала людина, і її досягнення.
Що в результаті? Якщо претендент - профі у своїй справі, то він без проблем розкладе все по поличках і зможе без зусиль пояснити будь-який нюанс своєї роботи роботодавцю. Якщо ж він губиться, викладає свої думки непослідовно, збивається і не може толком нічого пояснити, посилаючись на те, що все це складно зрозуміти не фахівцеві, - відповідно, він або мало що виконував самостійно, або привласнює чужі заслуги собі.
Як каже експерт, іноді шукачі у відповідь на прохання пояснити що-небудь відповідають: «Я вам уже все розповів». Така досить різка відповідь скаже HR-у про те, що у людини, швидше за все, були проблеми на минулому місці роботи (наприклад, конфлікти з колегами або керівником, проблемне звільнення, махінації на роботі) і вона боїться зайвих розпитувань, оскільки все може розкритися.
3. Диявол - в деталях
Цей спосіб трохи схожий на попередній: поки шукач розповідає про те, чим він займався на своїй минулій роботі, HR ставить йому уточнюючі питання, «зривається» в деталі. Наприклад, просить докладно розповісти про свою роботу: ролі в тому чи іншому проекті, конкретних завданнях, які виконував кандидат, терміни виконання тощо. Обманщик, який працював абияк, дуже швидко заплутається в деталях, і HR легко виведе його на чисту воду.
4. Легка провокація
Ще HR-и на співбесідах використовують провокацію. І мова йде не про стрес-інтерв'ю, а про легку невинну провокацію. Так, вони можуть спеціально зробити неправильний висновок зі слів людини і озвучити його, щоб подивитися на реакцію. Наприклад, «Судячи з ваших слів, у вас, швидше за все, були проблеми з керівництвом» або «Мені здається, що вам не подобається те, чим ви займаєтеся».
І одна справа, якщо претендент у відповідь на провокацію спокійно каже, що це помилкове враження, пропонує ще раз все пояснити, запитує, чому HR так подумав, і зовсім інша - якщо він починає нервувати, огризатися або ж зовсім замовкає.
5. Визнання інших
Ще один прийом - прямо на співбесіді попросити шукача про рекомендації («хто б міг вас порекомендувати?»). В даному випадку все теж залежить від реакції людини. Як каже експерт, деякі сміливо дістають телефон і відразу ж дають контактні номери своїх колег/керівників/партнерів/клієнтів. Така впевненість у позитивному відгуку про себе відразу говорить HR-у про те, що у цієї людини в професійному плані все гаразд.
Ще один варіант підходящої реакції - якщо людина погоджується надати рекомендації, але просить трохи часу, наприклад, щоб попередити тих, хто буде його рекомендувати.
Але буває й так, що шукачі намагаються знайти всілякі причини і відмазки, тільки щоб ​​не давати контакти людей, які могли б їх порекомендувати. Погодьтеся, це говорить саме за себе - значить, у людини було багато професійних проблем у минулому.
6. Час шукачів
Наприкінці співбесіди HR-и, як правило, запитують, чи є у людини якісь питання. І якщо претендент нічого не питає - це викликає підозри. Погодьтеся, якщо кандидат дійсно зацікавлений у вакансії, то у нього напевно виникнуть питання про те, як все влаштовано в його відділі, як побудована робота, з яким підрядниками працює компанія, яку конкретно роботу він виконуватиме, які цілі ставить компанія перед кандидатом і т.д.
Тому якщо претендент не задає питань, це говорить HR-у відразу про дві негативні речі. Перше - людина не готувалася до співбесіди. Друге - вона особливо не зацікавлена у роботі в конкретній компанії.
7. Питання в дверях
Ще один психологічний трюк HR-а - оголосити про те, що співбесіду закінчено, закрити блокнот, почекати, поки шукач одягнеться, і вже на виході задати якесь питання (наприклад, в дверях або вже біля ліфта). Що запитає HR - залежить від того, в яких відповідях шукача він сумнівається найбільше («вам що дійсно вдалося так швидко збільшити відсоток продажів?»).
Цей психологічний прийом діє так: шукач помилково вважає, що раз співбесіду офіційно закінчено, значить, всі його подальші відповіді не враховуватимуться і не оцінюватися. Відповідно, можна розслабитися, зняти «маску» і сказати все, як є. І дуже даремно. Запам'ятайте: співбесіда закінчується тільки тоді, коли ви виходите з офісу роботодавця.

http://blog.rabota.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад