4 варіанти економії на співробітниках в період нестабільності

Сьогодні через нестабільну політичну та економічну ситуацію деякі роботодавці почали економити на найціннішому - на співробітниках. Деяких скорочують, деяких відправляють у відпустку за свій рахунок, деяким урізають зарплату. Як це роблять і наскільки законні подібні дії роботодавців, відповідає керівник юридичного департаменту Міжнародного кадрового порталу HeadHunter Україна Анна Воєводіна.
Варіант 1. Простий
Мала кількість компаній заощаджують, офіційно оголосивши, що вони працюють в режимі простою. Простій - це призупинення роботи частини або всього підприємства, що проте передбачає виплату зарплати працівникам у розмірі 2/3 ставки.
Деякі компанії оголошують простій, і на підставі ст. 35 КЗпП переводять працівників на іншу роботу - щоправда, на строк не більше місяця. І тільки за згодою працівника.
Варіант 2. Відпустка за свій рахунок
Співробітникам необхідно знати, що відпустка без збереження зарплати, згідно зі ст. 26 Закону "Про відпустки", може надаватися співробітнику через низку поважних причин на строк до 15 днів у році за погодженням з роботодавцем. Все, що понад, - грубе порушення законодавства про працю і тягне за собою кримінальну відповідальність. Ті, кого у відпустку "за свій рахунок" відправили на більш тривалий термін, швидше за все, взагалі ні в яку таку відпустку не пішли, а просто якимось хитрим способом позбавлені виплати зарплати. Яким? Наприклад, за допомогою варіанта № 3. Хоча, звичайно, особливо замислюватися не потрібно тим, у кого на підприємстві виплачують «чорні» або «сірі» зарплати.
Варіант 3. Підсумований облік робочого часу
В якості альтернативи деякі компанії не позбавляють своїх співробітників роботи, а "юридично" і/або фактично скорочують її обсяг. Зокрема, запровадивши режим підсумованого обліку робочого часу - на підставі ст. 61 КЗпП. Тільки працівникам слід знати, що в даній ситуації очевидні істотні зміни умов праці. А це означає, що роботодавець повинен письмово повідомити працівників про нововведення за 2 місяці до майбутніх змін. Незгодних роботодавець має право звільнити, але тільки через 2 місяці.
Що поганого може бути в підсумованому обліку робочого часу? Є один нюанс в нашому законодавстві: працівників захистили, встановивши максимальну тривалість робочого часу (40 годин на тиждень), проте ніде не прописана мінімальна кількість робочих годин. А це означає, що ніхто не заважає роботодавцю встановити тривалість робочого часу в розмірі однієї години на тиждень. При цьому зарплата нараховуватиметься відповідно до відпрацьованого часу, відображеного в табелі обліку робочого часу.
Варіант 4. Неповний робочий час
Неповний робочий час може встановлюватися за ініціативою роботодавця на підставі наказу про перехід на неповний робочий день (тиждень) із зазначенням конкретного графіка роботи підприємства. З цим наказом працівники також повинні ознайомитися під розписку за два місяці до впровадження і або погодитися, або звільнитися. Тільки є нюанс: українські роботодавці змушують працівників самим писати заяви про бажання працювати в режимі неповного робочого часу. У такому випадку двох місяців чекати не доведеться, адже працівники нібито самі виявили бажання працювати менше.

www.delo.ua

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад